Thursday, July 23

If I die Tonight

I was always amazed by the Isra' & Mikraj.

It's the most amazing thing,ever happened. Ever discovered. Of course, no one can ever beat the one night journey of my prophet,Muhammad from Earth to the 7th layer of skies/cloud.

Even Neil Amstrong has to wave a white flag.Stated in Al-Baqarah:

2:029
He is the One Who created for you people, all collectively, whatever is on/in the Earth; thereafter lapse of time He turned to the Sky, for reason/cause stretched/proportioned them into seven skies [layer upon layer]; and He is eternally the Knower of everything. [2:29]

***

Malam Israk. Masjidil Haram ke Masjidil-Aqsa. Allah memperlihatkan kekaguman kepada Muhammad. Teruja. Kagum. Takut. Insaf. Kaku.Sungguh aku terpegun.

Sesungguhnya,sujudlah kamu takut kepada-Nya.

-
Sekumpulan orang memecahkan kepala sendiri sehingga hancur : Orang yang malas sembahyang.

-
Sekumpulan orang yang menutup kemaluan dengan secebis kain: Orang yang tidak mengeluarkan zakat harta.

-
Lelaki dan perempuan memakan daging busuk: Orang yang beristeri/bersuami tetapi berzina

-
Berenang dalam sungai darah: Orang yang makan riba.

-
Perempuan digantung rambutnya dalam keadaan terbalik dan berbogel : Perempuan yang tidak menutup aurat.

-
Mencakar muka dan dada dengan kuku tembaga: Orang yang suka mengumpat.

***
Diri sendiri. Tutup aurat pun tak sempurna. Kaki dan lengan macam dah tak aurat sekarang. Subuh masa winter apa cerita? Tengok orang buat itu ini. Mulalah sibuk cakap belakang. Mulalah sibuk gossip sana sini.

Bila susah,baru cari dia. Bila markah exam teruk,baru nak mengadu minta tolong. Bila gaduh dengan siapa-siapa, baru teraba-raba cari dia minta dintenangkan hati. Bila ada masalah, dia tempat menangis.


Apa ni? Nak kena gantung up-side down? Nak pecahkan kepala sendiri ke? OMG.

Astaghfirullah.
Dumbfounded.Lost.

Demi Tuhan,ku bersujud pada-Mu Ya Allah.

Andai Dia menjemput malam ini,sungguh aku tak bersedia.Andai Dia menarik roh ketika ini, sungguh aku kaku.


For change comes like a little wind that ruffles the curtains at dawn.